Wednesday, December 2, 2015

BACKPAKER KOREA MUSIM LURUH

Anyeongg.. assalam...

     Beri salam tetap kena ada kan..hehe, Kita kan muslim. da lama tak update status kat blog ni.. just nk cerita sikit pasal travel secara backpaker kat korea masa musim luruh 2015. Tarikh yang aku pergi 3 OKT - 8 OKT 2015.  Sebenarnya sendiri pun tak percaya yg aku da pergi.. Hehehe.. Korang jangan bosan pulak baca ni.. agak-agak bosan boleh search lain la ye..

    Ok, Nak cerita sikit persiapan nye dari awal. Aku ni nak kata banyak duit tu tak la sangat. Makan gaji je. Setiap akhir bulan pokai.. Hahhhahh.  First yang ajak aku pergi ni seorang kenalan aku. Tak lah rapat sangat. Dia kata Airasia tgh promosi skrg ni. Jomlah jalan-jalan. Tiba-tiba dia ajak gi Korea. Memang impian aku nk jejak kaki kat bumi winter sonata , mygirl cerita korea yang famous sebelum ni. Fikir lama jgak. Last-last buat keputusan ok. Tapi duit tak da , macam mana nk gi.kan..

     Hhahhhah.. masalah ni aku bagitau kan kenalan aku. So dia pinjam kan duit dulu. Sementara aku tunggu bonus 2 bulan aku. Jadilah plan kita orang nk gi korea. Tapi masalah nya, mcamna nk gi sana kan mesti kena cari travel guide. Cari punya cari dapatlah jumpa kat fb page CUTI-CUTI BAJET. Harga dia boleh lah tahan RM 2990 . Termasuk dgn harga tiket, makanan dan guest house kat ITAEWON. Deposit dia RM1500 . Bila runding2 harga dgn dia.. setuju dan byar , dia terus je belikan tiket. Dah beli tiket, terus aku excited. Risau gak tak jadi. Sbb sebelum ni fobia tiket aku nk gi Kundasang,Sabah burn sbb tak dpt cuti.hahhah..

      Bila da excited, baru bagitau family aku dgn mak aku. Mak aku sebnrnya mmg tak bagi aku jalan-jalan tmpt jauh. Sbb tu beli tiket dulu, alasan yg kuat.. hehehe. Pujuk punya pujuk mak , backup kakak aku tolong coverkan baru cair hati mak aku. Giler ko , da byr tiket kot takkan nk batal kan...hewhew~So da dapat izin mak aku. Ohh sebelum tu lupa nk bgtau yang aku beli tiket tu bulan feb 2015. Aku dgn kawan aku , perempuan jgk. Jadilah kami backpaker berdua perempuan. Sebnarnye dalam group kami ni ada dalam 11 org. Suami isteri dan family dlm 5 org. seorang lelaki kawan kpd travel guide tu. serta termasuk travel guide tu.

     Ok , terus kpd cerita ni.. nk kumpul duit nak bayar baki byran pulak.. hehe aku main kutu dan ofcoz lah sikit duit gaji aku. Dapat la byr baki byaran tu. Hehe.. korang jgn simpan duit macam aku risikonya besar. Better korang simpan sikit setiap bulan dr gaji korang klau nk gi travel lah. Utk duit poket kat sane aku main kutu lagi round kedua.. hehe.. Aku tukar RM1014 ke duit WON dpt 290 000 won. Yup, sikit kan dapat.. nak buat mcmne ringgit kita kan jatuh. Redha jelah. Tapi dont worry ok, kita shopping tmpt2 yang murah je..

       Dalam bulan Sept , Aku gi buat passport. RM200 utk 5 thn. Hahh kan boleh jln2 lagi dlm 5 thn ni. Hihi. Ok Aku pun beli lah mcam2 barang utk gi sana. seperti :

1) KOT
2) TISU BASAH
3) BAJU HUJAN
4) BEG (ni pinjam je dgn akk)
5) GLOVE (ni pinjam dgn kawan)

Lagi apa ntah da lupe lah. Hhehe. Dan selalu lah research apa yg situasi kat sana.

          Yang penting ambil cuti ok.. Harap2 lah lepas yerk.. Alhamdulilah akhir berjaya jgk cuti aku lulus.. So jom kita gi KOREA.. Heheheh..

Bersambung yek.. aku nk stop dulu.. nnt aku sambung balik.. tggu backpaker korea musim luruh 2.. choww,, Wasalam.








No comments:

Post a Comment